|
| | Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
samanyolu Admin
Mesaj Sayısı : 29261 Yaş : 57 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : yazar Lakap : yazar Kayıt tarihi : 12/04/08
| Konu: Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy Ptsi Nis. 22, 2019 4:24 pm | |
| Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy
Yazarı: Yuhanna
Yazıldığı Yer: Patmos
Tamamlanma Tarihi: MS y. 96
1. (a) Tanrının kulları Vahiydeki simgeler hakkında hangi görüştedir? (b) Vahiyin Kutsal Kitabın sonunda yer alması neden yerindedir?
VAHİYDEKİ simgelerin amacı korku uyandırmak mıdır? Kesinlikle hayır! Kitaptaki peygamberlik sözlerinin gerçekleşmesi kötüleri dehşete düşürebilir, fakat Tanrının sadık kulları için mutluluk kaynağıdır. Onlar hem kaydın Tanrı ilhamı giriş sözlerine hem de kitabın sonundaki meleğin sözlerine katılırlar: Bu peygamberlik sözlerini sesli olarak okuyana, dinleyene ne mutlu! Bu kitaptaki peygamberlik sözlerini tutana ne mutlu! (Vah. 1:3; 22:7). Yuhanna Vahiyi kutsal ruhla kaleme aldığı diğer dört kitaptan önce yazmış olsa da, kayıt Tanrı ilhamı 66 kitabın sonuncusu olarak Kutsal Kitapta yer alır. Böyle olması çok yerindedir, çünkü kitap Tanrının insanlıkla ilgili amacına dair çok kapsamlı bir resim çizerek okuyucuyu uzak geleceğe götürür. Kutsal Kitapta işlenen muhteşem temanın görkemli bir kapanışını yapar ve vaat edilen Soy olan Mesihin yönetimindeki Krallık aracılığıyla Yehovanın adının kutsal kılındığını, egemenlik hakkının doğrulandığını gösterir.
2. (a) Vahiy Yuhannaya nasıl iletildi? (b) Kitabın adı neden çok uygundur?
2 Kitap adını aldığı ayete göre İsa Mesihten gelen vahiydir. Tanrı bu vahyi ona verdi. O da meleğini göndererek, hizmetkârı Yuhannaya bunu simgelerle iletti (1:1). Yani Yuhanna kitaptaki bilgilerin kaynağı değil sadece yazarıdır. Dolayısıyla bazı tercümelerde olduğu gibi kitabı Yuhannanın Vahyi olarak adlandırmak doğru olmaz. Kitabın Yunanca ismi olan Apokalypsis (Apokalips) sözcüğü örtüsünü açmak ya da ortaya çıkarmak anlamına gelir. Bu ad çok uygundur, çünkü kayıtta Tanrının gelecekle ilgili muhteşem amaçlarını kuluna açıkladığını görürüz.
3. (a) Vahiy kitabında, yazarı hakkında hangi bilgi bulunur? (b) Eski tarihçiler bu görüşü nasıl destekler?
3 Kitabın ilk bölümünde Vahiyi kaleme alan kişi olarak tanıtılan Yuhanna kimdir? Kayıttan onun İsa Mesihin hizmetkârlarından biri, çekilen sıkıntıya ortak bir kardeş olduğunu ve Patmos Adasına sürgün edildiğini öğreniriz. Belli ki kaydı ilk okuyacak kişiler onu iyi tanımaktadır, bu nedenle kendisini daha fazla tanıtmaya gerek duymaz. Bu kişi elçi Yuhannadan başkası olamaz. Eski tarihçilerin çoğu da bu görüşü desteklemektedir. Örneğin MS ikinci yüzyılın ilk yarısında eserlerini kaleme alan Papiasın Vahiy kitabını elçilerin yazdığı kitaplardan biri olarak kabul ettiği söylenir. Yine ikinci yüzyılda yaşamış Hıristiyan ilahiyatçılarından İustinos bir eserinde şöyle der: Yanımızda Yuhanna adında bir adam vardı, o Mesihin elçilerinden biriydi ve ona gelen bir vahiy aracılığıyla peygamberlik sözleri bildirmişti (Dialogue With Trypho, a Jew, LXXXI).* İkinci yüzyılın sonları ile üçüncü yüzyılın başlarında yaşamış Irenaeus, İskenderiyeli Clemens ve Tertullianus da kitabın yazarının elçi Yuhanna olduğunu açıkça söyler. Üçüncü yüzyılda yaşamış önde gelen bir Kutsal Kitap bilgini olan Origenes şöyle demiştir: İsanın göğsüne yaslanmış olan ve bize bir İncil bırakan Yuhannadan bahsediyorum, . . . . o, Apokalipsi de kaleme aldı.* | |
| | | samanyolu Admin
Mesaj Sayısı : 29261 Yaş : 57 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : yazar Lakap : yazar Kayıt tarihi : 12/04/08
| Konu: Geri: Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy Ptsi Nis. 22, 2019 4:24 pm | |
| 4. (a) Yuhannanın diğer kitapları ile Vahiy arasındaki üslup farkı nasıl açıklanabilir? (b) Vahiyin Kutsal Yazıların bir kısmı olduğuna dair hangi kanıt var? 4 Yuhannanın diğer kitaplarında sevgi üzerinde çok durması, oldukça etkili ve dinamik bir kayıt olan Vahiyi onun yazmadığını göstermez. Bir keresinde o ve kardeşi Yakup bir köydeki Samiriyelilere öyle öfkelenmişti ki, üzerlerine gökten ateş inmesini istemişlerdi (Luka 9:54). Bu nedenle İsa onlara gök gürültüsü oğulları anlamında Boanerces adını vermişti (Mar. 3:17). Vahiyin konusunun Yuhannanın diğer kitaplarından farklı olduğu düşünülürse, aradaki üslup farkının nedeni anlaşılabilir. Yuhannanın o görüntülerde gördükleri daha önce gördüğü hiçbir şeye benzemiyordu. Ayrıca Vahiy kitabı ile peygamberlik sözleri içeren diğer Tanrı ilhamı yazılar arasındaki çarpıcı uyum, kaydın Kutsal Yazıların bir kısmı olduğunu şüpheye yer bırakmayacak şekilde kanıtlar. 5. Yuhanna Vahiyi ne zaman ve hangi koşullarda kaleme aldı? 5 Eski tarihçilerin tanıklığına göre Yuhanna Vahiy kitabını MS yaklaşık 96da, yani Yeruşalimin yıkımından hemen hemen 26 yıl sonra, İmparator Domitianusun saltanatının sonlarına doğru yazdı. Irenaeusun Apokalips hakkındaki şu sözleri bu fikri desteklemektedir: Bu kitap çok uzun zaman önce değil, Domitianusun saltanatının sonuna doğru, neredeyse günlerimizde yazılmıştır (Adversus Haereses [Sapkınlığa Karşı], V, xxx).* Eusebios ve Hieronymus da aynı görüştedir. Domitianus, Yeruşalimi yok eden Roma ordularının komutanı Titusun kardeşiydi. Titus ölünce yerine o imparator oldu; Vahiy kitabı bundan 15 yıl sonra yazıldı. Domitianus kendisine tanrı olarak tapınılmasını talep etti ve Efendimiz ve Tanrımız anlamına gelen Dominus et Deus noster unvanını aldı.* İmparator tapınması sahte tanrılara tapanları rahatsız etmedi, fakat ilk Hıristiyanlar için kabul edilemez bir şeydi, dolayısıyla onlar inançlarından taviz vermeyi reddettiler. Böylece Domitianusun saltanatının sonlarına doğru (MS 81-96) Hıristiyanlara şiddetli bir zulüm başladı. Yuhannanın Patmosa Domitianus tarafından sürüldüğü düşünülmektedir. Domitianus MS 96da öldürülünce, daha hoşgörülü bir imparator olan Nerva başa geçti ve anlaşılan Yuhannayı serbest bıraktı. Yuhanna kaleme aldığı görüntüleri Patmosta hapis olduğu dönemde gördü. 6. (a) Vahiy kitabı hakkında görüşümüz ne olmalı? (b) Kitap nasıl ele alınabilir? 6 Yuhannanın gördüğü ve cemaatlere yazması söylenen şeyler, gelişigüzel kaydedilmiş birbiriyle bağlantısız bir dizi görüntü değildir. Baştan sona tüm Vahiy kitabı, bize gelecekteki olaylara dair anlamlı bir tablo sunar; peş peşe görüntüler aktarır ve sonunda Tanrının Krallıkla ilgili amaçlarının tamamen gerçekleştiğini gösterir. Dolayısıyla Vahiy kitabını bizi Yuhannanın zamanından çok öteye, uzak geleceğe taşıyan, birbiriyle bağlantılı ve uyumlu parçalardan oluşan bir bütün olarak görmeliyiz. Kitap giriş kısmından (Vah. 1:1-9) sonra 16 görüntü şeklinde ele alınabilir: (1) 1:103:22; (2) 4:15:14; (3) 6:1-17; (4) 7:1-17; (5) 8:19:21; (6) 10:111:19; (7) 12:1-17; ( 13:1-18; (9) 14:1-20; (10) 15:116:21; (11) 17:1-18; (12) 18:119:10; (13) 19:11-21; (14) 20:1-10; (15) 20:1121:8; (16) 21:922:5. Bu görüntüleri, insanı harekete geçiren bir kapanış izler. Kapanış kısmında, Vahiyin iletilmesinde rol alan başlıca kişiler olarak Yehovanın, İsanın, meleğin ve Yuhannanın son sözlerini söylediklerini görürüz (22:6-21). VAHİY KİTABININ İÇERİĞİ 7. (a) Yuhanna Vahiyin kaynağı hakkında ne dedi? (b) Yedi cemaatteki kardeşlerle birlikte nelere ortak olduğunu söyledi? 7 Giriş kısmı (1:1-9). Yuhanna bu vahyin Tanrıdan kaynaklandığını ve bir melek aracılığıyla kendisine iletildiğini açıklar. Sonra Asya eyaletindeki yedi cemaatte bulunan kardeşlere hitap eder. İsa Mesih Tanrısı ve Babası, Mutlak Güce Sahip Yehova Tanrı için onlardan bir krallık oluşturmuş ve onları kâhinler yapmıştır (1:6). Patmos Adasında sürgün olan Yuhanna onlarla birlikte İsanın yolunda sıkıntıya, Krallığa ve tahammüle ortak olduğunu hatırlatır (1:9). 8. (a) Yuhannaya ne yapması söylendi? (b) Şamdanların ortasında kimi gördü? Bu kişi ne açıkladı? 8 Yedi cemaate mesajlar (1:103:22). İlk görüntü başladığında Yuhanna ruhun etkisiyle kendisini Efendimizin gününde görür. Borazan sesine benzer güçlü bir ses ona gördüklerini bir tomara yazmasını ve Efesos, İzmir, Bergama, Tiyatira, Sardes, Filadelfya ve Laodikyadaki yedi cemaate göndermesini söyler. Yuhanna sesin geldiği yöne dönünce yedi şamdanın ortasında, sağ elinde yedi yıldız bulunan insanoğluna benzer birini görür (1:13). Bu kişi kendisini Birinci ve Sonuncu diye tanıtır; Ölmüştüm ama işte, sonsuza kadar diriyim. Ölümün ve ölüler diyarının anahtarları bendedir der (1:17, 18). Bu sözlerden onun diriltilmiş İsa Mesih olduğu anlaşılır. Sonra İsa şöyle der: Yedi yıldız, yedi cemaatin melekleridir ve yedi şamdan yedi cemaattir (1:20). 9. Efesos, İzmir, Bergama ve Tiyatiradaki cemaatler nasıl övüldü ve onlara hangi öğütler verildi? 9 Yuhannaya önce Efesos cemaatinin meleğine yazması söylenir. Bu cemaat çok emek verdiği, tahammül ettiği ve kötü adamlara dayanamadığı halde, ilk baştaki sevgisini bırakmıştır. Tövbe edip önceki işlerini yapmalıdır. Sonra İzmirdeki cemaate çektiği sıkıntıya ve yoksulluğa rağmen aslında zengin olduğu ve korkmaması gerektiği söylenir. İsa onlara şöyle der: Sonunda ölüm bile olsa sadık kal, ben de sana hayat tacını vereceğim (2:10). Bergamadaki cemaat Şeytanın tahtının bulunduğu yerde oturmaktadır (2:13). Cemaat Mesihin ismine bağlıdır, fakat aralarında hakikate isyan edenler vardır. Bu kişiler tövbe etmezse, Mesih ağzından çıkan kılıçla onlarla savaşacaktır. Tiyatiradaki cemaat ise sevgisi, imanı, hizmeti ve tahammülüyle tanınır, fakat İzebel adlı kadına göz yummaktadır (2:19, 20). Ancak, ellerinde olanı sıkı tutan sadık kişiler vardır ve onlar milletler üzerinde yetki alacaktır (2:26). | |
| | | samanyolu Admin
Mesaj Sayısı : 29261 Yaş : 57 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : yazar Lakap : yazar Kayıt tarihi : 12/04/08
| Konu: Geri: Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy Ptsi Nis. 22, 2019 4:26 pm | |
| 10. Sardes, Filadelfya ve Laodikyadaki cemaatlere neler söylendi? 10 Sardesteki cemaatin yaşıyor diye adı vardır, fakat aslında ölüdür çünkü Tanrının önünde işlerini tam olarak yerine getirmemiştir (3:1). Ancak galip gelenlerin adı hayat kitabından silinmeyecektir. Filadelfyadaki cemaat Mesihin sözünü tutmuştur, o da cemaati bütün yeryüzünün yaşayacağı sınav vaktinde esirgeyeceğine söz verir (3:10). Mesih galip geleni Tanrısının mabedinde bir sütun yapacaktır. Devamen şöyle der: Onun üzerine, Tanrımın adını, Tanrımın şehrinin, . . . . yeni Yeruşalimin adını ve benim yeni adımı yazacağım (3:12). Kendini Tanrının yarattıklarının ilki olarak adlandıran Mesih Laodikya cemaatine, ne soğuk ne de sıcak olduğu için onu tükürüp atacağını söyler (3:14). Cemaat zenginliğiyle övünse de, aslında yoksul, kör ve çıplak durumdadır. Beyaz giysilere ve görebilmek için göz merhemine ihtiyaçları vardır. Mesih kim kendisine kapıyı açarsa evine girecek ve onunla akşam yemeği yiyecektir. Ve galip gelene tahtında kendisiyle birlikte oturma onuru bağışlayacaktır, çünkü o da Babasıyla birlikte Onun tahtında oturmaktadır. 11. Yuhanna ikinci olarak hangi etkileyici görüntüyü gördü? 11 Yehovanın kutsallığı ve ihtişamıyla ilgili görüntü (4:15:14). İkinci görüntü bizi Yehovanın gökteki görkemli tahtının önüne götürür. Yuhannanın anlattığı sahne, ışıl ışıl parlayan değerli taşlar gibi güzelliğiyle göz kamaştırır. Yehovanın tahtının etrafında, başlarında taçlar bulunan 24 ihtiyar oturmaktadır. Dört canlı kutsallığın Yehovaya ait olduğunu bildirmektedir. Her şeyin Yaratıcısı olarak ihtişam, yücelik ve güç Ona yaraşır, dolayısıyla hepsi Ona tapınmaktadırlar (4:11). 12. Yedi mühürle mühürlenmiş tomarı açmaya kim layıktı? 12 Tahtta oturanın elinde yedi mühürle mühürlenmiş bir tomar vardır (5:1). Peki tomarı açmaya kim layık bulunur? Yalnızca Yahuda kabilesinden olan Aslan, Davutun kökü buna layıktır! (5:5). Boğazlanmış olan Kuzu diye de adlandırılan bu kişi tomarı Yehovadan alır (5:12). 13. İlk altı mühür açılırken Yuhanna neler gördü? 13 Kuzu tomarın altı mührünü açıyor (6:17:17). Sıra üçüncü görüntüdedir. Kuzu mühürleri açmaya başlar. İlk olarak beyaz ata binmiş bir atlı zaferden zafere koşarak, son zaferine doğru ilerler (6:2). Sonra kızıl bir atın binicisi dünyadan barışı kaldırır, ardından gelen siyah ata binmiş atlı tahılı ölçekle paylaştırır. Son olarak da, binicisi Ölüm olan soluk renkli bir at sahneye çıkar; hemen arkasından ölüler diyarı gelmektedir. Beşinci mühür açılır ve Tanrının sözünden ötürü boğazlanmış olanlar kanlarının öcünün alınması için feryat eder (6:9). Altıncı mührün açılmasıyla büyük bir deprem olur, güneş ve ay kararır. Dünyanın güçlü kişileri dağlara seslenir, onlardan üzerlerine düşüp kendilerini Yehovadan ve Kuzunun gazabından gizlemelerini isterler. 14. Yuhanna Tanrının kulları ve büyük kalabalık hakkında neler gördü? 14 Bundan sonra dördüncü görüntü başlar. Dört meleğin yerin dört rüzgârını tuttuğu görülür; Tanrının kullarının alınlarından mühürlenmesi bitene kadar rüzgârların tutulması gerekmektedir. Mühürlenenlerin sayısı 144.000dir. Ardından Yuhanna her milletten, kimsenin sayamayacağı bir büyük kalabalık görür. Bu kişiler Tanrının ve Kuzunun önünde durmaktadır. Kurtuluşu onlara borçlu olduklarını kabul etmekte ve Tanrının mabedinde gece gündüz kutsal hizmet sunmaktadırlar. Kuzu onları güdecek ve hayat suyunun pınarlarına götürecektir (7:17). 15. Yedinci mührün açılmasıyla neler oldu? 15 Yedinci mühür açılıyor (8:112:17). Gökte sessizlik olur. Sonra yedi meleğe yedi borazan verilir. İlk altı borazanın çalınması beşinci görüntüyü oluşturur. 16. (a) İlk beş borazanın ardı ardına çalınmasıyla neler oldu? Üç vayın ilki neydi? (b) Altıncı borazan neye işaret etti? 16 İlk üç borazanın ardı ardına çalınmasıyla yeryüzü, deniz, ırmaklar ve su pınarları üzerine felaketler yağar. Dördüncü borazan çalındığında güneşin, ayın ve yıldızların üçte biri kararır. Beşinci borazanla, gökten bir yıldız çekirge belası başlatır ve çekirgelere alınlarında Tanrının mührü bulunmayan kişilere saldırmaları söylenir (9:4). Bu felaket vay olarak adlandırılır, iki vay daha gelmektedir (9:12). Altıncı borazan insanları öldürmeye gelen dört meleğin çözüldüğüne işaret eder. Yirmi kere on bin atlı daha çok felaket ve ölüm getirir, yine de insanlar kötü davranışlarından tövbe etmez (9:16). 17. Hangi olayların sonunda ikinci vayın geçtiği bildirildi? 17 Altıncı görüntünün başlamasıyla, başka bir güçlü melek gökten iner ve yedinci meleğin ses vereceği gün Tanrının iyi haberinin kutsal sırrının son bulacağını bildirir (10:7). Yuhannaya yemesi için küçük bir tomar verilir. Tomar ağzında bal gibi tatlı olur, fakat karnında acılaşır (10:9). İki şahit çul giymiş şekilde 1.260 gün peygamberlik eder. Sonra dipsiz derinliklerden çıkan canavar tarafından öldürülürler ve cesetleri üç buçuk gün büyük şehrin ana yolunda bırakılır (11:7, . Yeryüzünde yaşayanlar onların durumuna sevinir, fakat Tanrı iki şahidini diriltince bu sevinç yerini dehşete bırakır. O saatte büyük bir deprem olur. İkinci vay geçmiştir (11:14). 18. Yedinci borazanın çalınmasıyla hangi önemli ilan yapıldı? Neyin zamanı gelmişti? 18 Sonra yedinci melek borazanını çalar. Gökten bir ses Dünya krallığı Rabbimizin ve Onun Mesihinin oldu der (11:15). Yirmi dört ihtiyar Tanrıya tapınır ve şükreder, fakat milletler gazaplanır (11:16). Tanrının ölüleri yargılamak, kutsal kişilere ödüllerini vermek ve yeryüzünü mahvedenleri mahvetmek için belirlemiş olduğu zaman artık gelmiştir (11:18). Mabedin kutsal mekânı açılır ve Onun ahit sandığı görülür. 19. (a) Gökte hangi simge ve savaş görüldü? (b) Bunun sonucu ne oldu? 19 Krallığın kurulduğu ilanının hemen ardından, yedinci görüntüde gökte muhteşem bir simge görülür (12:1). Bu, bütün milletleri demir değnekle güdecek bir erkek çocuk doğuran kadındır (12:5). Büyük bir kızıl ejder çocuğu yutmak için beklemektedir; fakat çocuk hemen alınıp Tanrının tahtının önüne götürülür (12:3). Mikael eski yılan, İblis ve Şeytan denilen ejdere karşı savaşır ve onu yeryüzüne atar (12:9). Bundan sonra yeryüzünü sıkıntılarla dolu bir dönem beklemektedir (8:13; 12:12). Ejder kadına zulmeder ve onun soyundan artakalanlarla savaşmaya gider. 20. (a) Görüntüde hangi iki canavar ortaya çıktı? (b) Bunlar yeryüzündeki insanları nasıl etkiledi? 20 Denizden çıkan canavar (13:1-18). Sekizinci görüntüde denizden çıkan yedi başlı, on boynuzlu bir canavar görülür. Bu canavar gücünü ejderden almaktadır. Canavarın başlarından biri ölümcül bir yara almıştır, fakat yarası iyileşir ve bütün dünya canavara hayranlık duyar. Canavar Tanrıya küfreder ve kutsal kişilerle savaşır. Yuhanna yerden çıkan başka bir canavar daha görür. Bunun kuzu gibi iki boynuzu vardır, fakat ejder gibi konuşur. Yeryüzünde yaşayanları saptırır ve onlara ilk canavarın bir suretini yapmalarını söyler. Herkes bu surete tapınmaya mecbur bırakılır, tapınmayan öldürülecektir. Canavarın işaretini almayanlar, yani adını oluşturan sayıyı taşımayanlar hiçbir şey alıp satamaz. Bu sayı 666dır. 21. (a) Yuhanna Sion Dağı üzerinde ne gördü? (b) Melekler neler bildirdi? (c) Yerin asması nasıl yok edildi? 21 Ebedi iyi haber ve bununla bağlantılı mesajlar (14:1-20). Yuhanna dokuzuncu görüntüde sevinç veren şeyler görür. Kuzu Sion Dağı üzerindedir. Onunla birlikte, alınlarında Kuzunun ve Babanın adları yazılı olan 144.000 kişi vardır. İnsanlar arasından turfanda olarak Tanrı ve Kuzu için satın alınan bu kişiler tahtın önünde sanki yeni bir ilahi söylemektedir (14:3, 4). Sonra göğün ortasında başka bir melek belirir, her millete ebedi iyi haberi müjdeler ve Tanrıdan korkun ve Onu yüceltin diye bildirir. Ardından başka bir melek şu ilanı yapar: Büyük Babil düştü! (14:6- . Üçüncü bir melek de canavara ve suretine tapanların Tanrının gazabından pay alacağını bildirir. İnsanoğluna benzer biri orağını yer üzerinde sallar, başka bir melek de orağını sallar ve yerin asmasını toplayıp Tanrının öfkesiyle çiğnenmesi için büyük şıra teknesine atar (14:14, 19). Üzümler şehrin dışında çiğnenir, tekneden çıkan kan bin altı yüz ok atımı [296 kilometre] uzaklığa kadar yayılıp atların dizginlerine dek yükselir (14:20). | |
| | | samanyolu Admin
Mesaj Sayısı : 29261 Yaş : 57 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : yazar Lakap : yazar Kayıt tarihi : 12/04/08
| Konu: Geri: Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy Ptsi Nis. 22, 2019 4:27 pm | |
| 22. (a) Görüntüde kimler, neden Yehovayı yüceltti? (b) Tanrının öfkesiyle dolu yedi tas nereye döküldü? (c) Ardından dünyayı sarsan hangi olaylar yaşandı? 22 Son yedi belayı getiren yedi melek (15:116:21). Onuncu görüntü Tanrının huzuru hakkında başka bir sahneyle başlar. Canavara karşı zafer kazananlar çağların Kralı Yehovayı olağanüstü ve muhteşem işlerinden dolayı yüceltirler (15:3). Gökteki kutsal mekândan yedi melek çıkar. Onlara Tanrının öfkesiyle dolu yedi altın tas verilir. İlk altı tas yeryüzüne, denize, ırmaklara ve su pınarlarına, ayrıca güneşe, canavarın tahtına ve Fırat Irmağına dökülür. Güneşin doğduğu yerden gelen krallara yol açılsın diye ırmağın suyu kurur (16:12). Cinlerin vahiyleri yeryüzünün bütün krallarını Mutlak Güce Sahip Tanrının büyük gününde yapılacak savaş için Armagedon denilen yere toplamaktadır (16:14). Yedinci tas havaya boşaltılır. Korkunç doğa olayları yaşanırken büyük şehir üç parçaya bölünür, milletlerin şehirleri düşer ve Babile Tanrının öfke ve gazabının bulunduğu şarap kâsesi verilir (16:19). 23. (a) Tanrının Büyük Babile hükmü nasıl infaz edildi? (b) Babilin düşüşü sırasında hangi ilanlar yapıldı? Kimler yas tuttu? (c) Gök hangi sevinçli çağrıyla çınladı? 23 Tanrının Babile verdiği hüküm; Kuzunun düğünü (17:119:10). 11. görüntü başlar. Bu görüntü dünyanın krallarının fuhuş yaptığı Büyük Babile, fahişelerin anasına Tanrının verdiği hükümle ilgilidir (17:2, 5). Kutsal kişilerin kanıyla sarhoş olan bu kadın, yedi başlı, on boynuzlu kızıl bir canavara binmiştir. Bu kızıl canavar hakkında şöyle denir: O canavar önceden vardı, fakat şimdi yok; ancak dipsiz derinliklerden çıkmak üzere (17: . Canavarın on boynuzu Kuzuyla savaşır, fakat efendiler Efendisi ve krallar Kralı olduğu için Kuzu galip gelir (17:14). On boynuz fahişeye saldırır ve onu yok eder. 12. görüntünün başında, görkemi yeryüzünü aydınlatan başka bir melek şöyle duyurur: Düştü! Büyük Babil düştü (18:2). Tanrının halkına, fahişenin günahlarına ortak olmayı istemiyorlarsa ondan çıkmaları emredilir. Dünyanın kralları ve diğer kudretli kişiler onun için ağlar ve şöyle der: Vah, Vah! Büyük şehir, güçlü şehir Babil, hükmün bir saatte gerçekleşti! (18:10). Kadının muazzam serveti mahvolmuştur. Büyük bir değirmen taşı denize nasıl atılırsa, Babil de öyle fırlatılıp atılmıştır ve bir daha asla ortaya çıkmayacaktır. Sonunda Tanrının kutsal kullarının kanının öcü alınmıştır. Gök dört kez Yahı yüceltin! çağrısıyla çınlar (19:1, 3, 4, 6). Yah yüceltilmelidir, çünkü büyük fahişeye hükmünü infaz etmiştir. Yah yüceltilmelidir, çünkü kral olarak hüküm sürmeye başlamıştır. Herkes sevinmeli ve sevinçle coşmalıdır, çünkü Kuzunun düğün vakti gelmiş ve gelin hazırlanmıştır (19:7). 24. (a) Kuzunun savaşı nasıl sonuçlanacak? (b) Bin yıl boyunca ve ardından neler olacak? 24 Kuzunun adil savaşı (19:1120:10). 13. görüntüde Krallar Kralı ve efendiler Efendisi adil bir savaşta gökteki ordulara önderlik eder (19:16). Krallar ve güçlü adamların leşleri gökteki kuşlara yem olur. Canavar ve sahte peygamber kükürtle yanan ateşli göle canlı canlı atılır. 14. görüntü başladığında elinde dipsiz derinliklerin anahtarı ve büyük bir zincirle gökten inen bir melek görülür (20:1). Melek eski yılanı, İblis ve Şeytan denilen ejderi yakalar ve bin yıllığına bağlar (20:2). Birinci dirilmede yeri olanlar Tanrının ve Mesihin kâhinleri olacak ve Mesihle birlikte bin yıl kral olarak hüküm sürecektir (20:6). Sonra Şeytan salıverilecek ve yeryüzünün milletlerini saptıracaktır. Fakat sonunda o ve takipçileri ateş gölüne atılacaktır. 25. (a) Yuhanna hangi görüntüyü gördü? (b) Tanrının vaatlerinin gerçekleştiğini kimler görecek? 25 Hüküm Günü ve Yeni Yeruşalimin ihtişamı (20:1122:5). Sonra 15. görüntü başlar. Bu heyecanlı görüntüde ölüler, büyükler ve küçükler Tanrının büyük beyaz tahtının önünde yargılanır. Ölüm ve ölüler diyarı, ayrıca adı hayat kitabında yazılı bulunmayan kim varsa ikinci ölüm olan ateş gölüne atılır (20:14). Yeni Yeruşalim gökten iner, Tanrının çadırı insanlarladır, O insanların gözlerinden bütün gözyaşlarını silecektir. Artık ölüm, matem, feryat ve acı olmayacaktır! Evet, Tanrı her şeyi yeni yapmaktadır ve şu sözlerle vaadini perçinler: Yaz, çünkü bu sözler güvenilir ve doğrudur (21:1, 5). Galip gelen bunları miras alacak, fakat korkaklar, imansızlar, cinsel ahlaksızlık yapanlar, ruhçulukla uğraşanlar ve putperestler yok olacak. 26. (a) Yeni Yeruşalim nasıl tarif edildi? (b) Şehirde, yaşamın sürmesini sağlayan neler vardı? Işığı nereden geliyordu? 26 Vahiy kitabındaki 16. ve son görüntüde Yuhanna Kuzunun eşini, yani Yeni Yeruşalimi görür; bu şehrin 12 kapısı ve 12 elçinin isimleri yazılı 12 temel taşı vardır (21:9). Şehir kare şeklindedir, muazzam ihtişamı jasp taşı, altın ve incilerle betimlenir. Yehova ve Kuzu bu şehrin hem mabedi hem de ışığıdır. Yalnızca Kuzunun hayat kitabında adı yazılı olanlar şehre girebilir. Tahttan tertemiz bir hayat suyu ırmağı çıkar, şehrin ana yolu boyunca akar. Irmağın iki yanında hayat ağaçları vardır. Ağaçlar her ay yeni meyve verir ve yaprakları şifalıdır. Tanrının ve Kuzunun tahtı şehirde olacak ve Tanrının kulları Onun yüzünü görecektir. Üzerlerine Yehova Tanrı ışık saçacak. Sonsuza dek kral olarak hüküm sürecekler (22:5). 27. (a) Yuhannaya peygamberlik sözleri hakkında hangi güvence verildi? (b) Vahiy kitabı hangi acil çağrı ve uyarıyla sona erer? 27 Kapanış kısmı (22:6-21). Şu güvence verilir: Bu sözler güvenilir ve doğrudur (22:6). Bu peygamberlik sözlerini tutan herkes çok mutlu olacaktır! Bunları duyan ve gören Yuhanna, meleğe tapınmak için ayaklarına kapanır. Fakat melek ona sadece Tanrıya tapınması gerektiğini hatırlatır. Bu peygamberlik sözleri mühürlenmeyecektir, Çünkü belirlenmiş zaman yakındır (22:10). Ne mutlu şehre girmeye hak kazananlara! Çünkü kirli kişiler, yalanı seven ve sürdürenler dışarıda kalacaktır. İsa meleği aracılığıyla bu şeyleri cemaatlere bildirdiğini ve kendisinin Davutun kökü ve soyu, parlak sabah yıldızı olduğunu söyler. Ruh ve gelin, Gel! demeyi sürdürüyorlar. Bunu duyan herkes Gel! desin. Susayan gelsin. Dileyen ücretsiz olarak hayat suyu alsın (22:15-17). Hiç kimse bu peygamberlik sözlerine bir şey ekleyemez veya bir şey çıkaramaz. Bunu yapan olursa hayat ağaçlarından ve kutsal şehirden onun payı çıkarılacaktır (22:19). KİTABIN YARARLARI 28. Kutsal Yazıların ilk kısmıyla başlayan kaydın Vahiyde tamamlandığına dair hangi örnekler verilebilir? 28 Tanrı ilhamı 66 kitaptan oluşan Kutsal Yazılar Vahiy ile görkemli bir şekilde sona erer. Eksik ya da yarım kalan hiçbir şey yoktur. Başlangıç ve muhteşem son çok net bir biçimde gözler önüne serilir. Kutsal Yazıların ilk kısmıyla başlayan kayıt bu son kısımda tamamlanır. Başlangıç 1:1 fiziksel göklerin ve yerin yaratılışını anlatırken, Vahiy 21:1-4 yeni bir göğü, yeni bir yeri ve insanlığın tadacağı sayısız nimeti tarif eder; bunlar İşaya 65:17, 18; 66:22 ve 2. Petrus 3:13te de bildirilmiştir. Tanrı ilk insana itaatsizlik ederse mutlaka öleceğini söylediği gibi, itaatli kişiler için de artık ölümün olmayacağına dair güvence verir (Vah. 21:4; Başl. 2:17). Yılan insanlığı aldatan bir varlık olarak ilk ortaya çıktığında, Tanrı onun başının ezileceğini bildirmiştir; Vahiy kitabı da eski yılan İblis Şeytanın sonunda nasıl yok edileceğini açıklar (Başl. 3:1-5, 15; Vah. 20:10). İtaatsiz insan Adendeki hayat ağacından uzaklaştırılmıştır, simgesel hayat ağaçları ise itaatli insanlardan oluşan milletlere şifa verir (Vah. 22:2; Başl. 3:22-24). Bahçeyi sulamak için Adenden doğan ırmak gibi, Tanrının tahtından da hayat veren ve hayatın sürmesini sağlayan simgesel bir ırmak çıkar (Başl. 2:10; Vah. 22:1, 2). Bu sahne, daha önce Hezekielin gördüğü görüntüyle paralellik gösterir ve İsanın sonsuz yaşam vermek için fışkıran su pınarı hakkındaki sözlerini akla getirir (Yuhn. 4:13, 14; Hez. 47:1-12). Ayrıca ilk erkek ve kadın Tanrının huzurundan kovulmuşken, galip gelen sadık kişiler Onun yüzünü görecektir (Başl. 3:24; Vah. 22:4). Vahiydeki bu heyecanlı görüntüleri incelemek gerçekten çok yararlıdır. 29. (a) Vahiy, Babille ilgili çeşitli peygamberlik sözleri arasında nasıl bir köprü kurar? (b) Danieldeki ve Vahiydeki Krallık ve canavarlarla ilgili görüntüler arasında hangi paralellikler dikkat çeker? 29 Ayrıca Vahiy kötü Babil hakkındaki çeşitli peygamberlik sözleri arasında köprü kurar. Örneğin İşaya uzun zaman önce Babil şehrinin düşeceğini görmüş ve şöyle demişti: Düştü! Babil düştü! (İşa. 21:9). Yeremya da Babil şehri aleyhinde peygamberlik sözleri bildirmişti (Yer. 51:6-12). Vahiy ise simgesel bir Babilden, fahişelerin ve dünyadaki iğrençliklerin anası, Büyük Babilden söz eder (Vah. 17:5). Bu Babil de devrilecektir. Yuhanna bir görüntüde bunun gerçekleştiğini ve şöyle dendiğini görür: Düştü! Büyük Babil düştü (18:2). Hatırlayacağınız gibi Daniel Tanrının kurduğu krallıkla ilgili bir görüntü görmüştü; bu krallık diğer krallıkları ezecek ve sonsuza dek duracaktı (Dan. 2:44). Bununla Vahiydeki şu ilan arasındaki bağlantıya dikkat edin: Dünya krallığı Rabbimizin ve Onun Mesihinin oldu. O, kral olarak sonsuza dek hüküm sürecek (Vah. 11:15). Danielin gördüğü görüntüde insanoğluna benzer birinin göklerin bulutlarıyla geldiği görülür ve ona kalıcı bir saltanat, itibar ve krallık verilir (Dan. 7:13, 14). Vahiy de İsa Mesihi yeryüzündeki kralların Hükümdarı ve bulutlarla gelen biri olarak tarif eder, ayrıca Her göz onu görecek der (Vah. 1:5, 7). Danielin görüntülerindeki canavarlar ile Vahiydeki canavarlar arasında da bazı paralellikler göze çarpar (Dan. 7:1-8; Vah. 13:1-3; 17:12). Gerçekten de Vahiy kitabı iman güçlendiren bir inceleme yapabileceğimiz çok kapsamlı bir kayıttır! 30. (a) Vahiy, Krallık aracılığıyla Yehovanın adının kutsal kılınmasının anlamını nasıl gösterir? (b) Kutsallıkla ilgili ne vurgulanır? Bu kimleri etkiler? 30 Vahiy kitabı verdiği olağanüstü bilgilerle Tanrının Krallığı konusunda ufkumuzu genişletir. Eski peygamberlerin, İsanın ve öğrencilerinin Krallık hakkındaki sözleriyle ilgili anlayışımızı netleştirir. Yehovanın adının Krallık aracılığıyla kutsal kılınmasının tam olarak ne anlama geldiğini anlarız. Mutlak Güce Sahip Tanrı Yehova, kutsaldır, kutsaldır, kutsaldır (4: . İhtişam, yücelik ve güç Ona yaraşır (4:11). Gerçekten de O, Mesih aracılığıyla büyük gücünü kuşanıp kral olarak hüküm sürmeye başlamıştır (11:17). Kitapta Krallar Kralı ve efendiler Efendisi olan bu oğul, büyük bir gayretle milletleri vurup Mutlak Güce Sahip Tanrının gazap ve öfkesiyle, şıra teknesini çiğnerken görülür (19:15, 16). Kutsal Kitabın Yehovanın egemenlik hakkının doğrulanması temasının bu görkemli kapanışında, Onun Krallıkla ilgili amaçlarında yer alan herkesin ve her şeyin kutsal olması gerektiği vurgulanır. Davutun anahtarını elinde tutan Kuzu İsa Mesihin de gökteki meleklerin de kutsal olduğu söylenir (3:7; 14:10). Birinci dirilmede yeri olan herkesin mutlu ve kutsal olduğu belirtilir ve kutsal olmayan hiçbir şeyin ve iğrenç işler yapan hiç kimsenin kutsal şehir Yeruşalime giremeyeceği vurgulanır (20:6; 21:2, 10, 27; 22:19). Dolayısıyla, Tanrımız için bir krallık oluşturmak ve kâhinler olmak üzere Kuzunun kanıyla satın alınan kişiler Yehovanın önünde kutsal kalmak için çok güçlü bir nedene sahiptir (5:9, 10). Büyük kalabalık da kutsal hizmet sunabilmek için kaftanlarını Kuzunun kanında yıkayarak ağartmalıdır (7:9, 14, 15). | |
| | | samanyolu Admin
Mesaj Sayısı : 29261 Yaş : 57 Nerden : İstanbul İş/Hobiler : yazar Lakap : yazar Kayıt tarihi : 12/04/08
| Konu: Geri: Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy Ptsi Nis. 22, 2019 4:27 pm | |
| 31. Vahiy kitabında Krallıkla ilgili hangi önemli ayrıntılar dikkatimize sunulur? 31 Tanrının bu kutsal ve muhteşem Krallığıyla ilgili tablo, yalnızca Vahiy kitabında sunulan önemli ayrıntılara dikkat ettikçe zihnimizde netleşir. Bu kitap, Kuzuyla birlikte Sion Dağı üzerinde bulunan ve sadece kendilerinin öğrenebildiği yeni bir ilahi söyleyen Krallık mirasçıları hakkında eksiksiz bir tablo çizer (14:1, 3). Krallığa girmek üzere yeryüzünden satın alınanların sayısını sadece Vahiyde öğreniriz. Ruhi İsrailin 12 simgesel kabilesinden mühürlenmiş olanların sayısı 144.000dir (7:4- . Yine yalnızca Vahiy kitabı birinci dirilmede Mesihle birlikte yeri olan bu kâhin ve kralların onunla birlikte bin yıl hüküm süreceğini söyler (20:6). Vahiyde kutsal şehir Yeni Yeruşalim hakkında da eksiksiz bir tablo buluruz (21:2). Bu tabloda şehir göz kamaştıran bir görkeme sahiptir, mabedi Yehova ve Kuzudur, 12 kapısı ve temel taşı vardır, şehrin kralları Yehovanın üzerlerine saçtığı ebedi ışıkla sonsuza dek hüküm sürer (21:10-14, 22; 22:5). 32. (a) Yeni bir gök ve kutsal şehir Yeni Yeruşalim ile ilgili görüntünün, Krallığı yönetecek Soy hakkında bildirilen her şeyi özetlediği neden söylenebilir? (b) Krallık yeryüzündeki insanlara hangi nimetleri getirecek? 32 Yeni bir gök ve kutsal şehir Yeni Yeruşalim hakkında çizilen bu tablo, Kutsal Yazılarda Krallığı yönetecek Soy hakkında çok eski zamanlardan beri bildirilen her şeyi özetler (21:1, 2). İbrahim yeryüzünün bütün ailelerinin nimetler elde etmesine aracılık edecek soyu ve kurucusu ve yapıcısı Tanrı olan, temelleri sağlam şehri özlemle beklemişti (Başl. 12:3; 22:15-18; İbr. 11:10). Vahiydeki görüntüde, insanlığa nimetler getiren bu şehrin yeni bir gök, yani Yeni Yeruşalim (Mesihin gelini) ve onun damadından oluşan yeni bir yönetim, Tanrının Krallığı olduğu anlatılır. Tüm yeryüzüne hâkim olacak bu adil yönetimin idaresi gelin ve damattadır. Yehova sadık insanlara Onun toplumu olarak yine Adendeki gibi günahın, ölümün olmadığı mutlu bir ortamda yaşamayı vaat eder. Ayrıca Tanrının onların gözlerinden bütün gözyaşlarını sileceği kitapta iki kez vurgulanır (Vah. 21:3, 4; 7:17). 33. (a) Vahiy Tanrının amaçlarının gerçekleşmesiyle ilgili nasıl bir tablo çizer? (b) Tüm Kutsal Yazıların Tanrı ilhamı ve yararlı olduğu nasıl görülmektedir? (c) Tanrının Sözünü incelemenin ve ona uymanın zamanı neden şimdidir? 33 Vahiy kitabı Kutsal Yazılar için çok görkemli bir kapanış oluşturur. Yakında gerçekleşmesi kesin olan şeyler gerçekten de muhteşemdir (1:1). Peygamberlere vahiyler veren Yehova Tanrının adı kutsal kılınacak (22:6). 16 yüzyıl boyunca kaleme alınan peygamberlik sözleri gerçekleşecek ve Tanrının tüm kulları geçen binlerce yıl içinde imanla yaptıkları işlerin ödülünü alacak. Eski yılan öldürülecek ve ordusu yok edilecektir, artık kötülük olmayacak (12:9). Tanrının Krallığı yeni bir gök olarak hüküm sürecek ve Onu yüceltecek. Yeniden cennet haline getirilmiş, Yehovanın Kutsal Kitabın birinci bölümünde bildirdiği amacına göre insanlarla dolmuş ve denetim altına alınmış dünyada tüm yaşayanlar sonsuzluk boyunca nimetler tadacak (Başl. 1:28). Gerçekten de Kutsal Yazıların tümü Tanrı ilhamıdır ve öğretmek, yanlışı göstermek, düzeltmek ve doğruluk yolunda terbiye etmek bakımından yararlıdır (2. Tim. 3:16). Yehova her iyi iş için tam anlamıyla yeterli ve hazırlıklı olan imanlı kullarına o muhteşem güne erişebilmeleri için Sözüyle rehberlik etmektedir. Öyleyse şimdi Kutsal Yazıları imanınızı güçlendirmek için incelemenin vaktidir. Tanrının onayını alabilmek için Kutsal Yazılardaki emirlere uyun. Bu sözlerin gösterdiği yoldan gitmenin sonu sonsuz yaşamdır. Bunu yaparsanız siz de Kutsal Yazıların son kitabının şu kapanış sözlerine güvenle katılabilirsiniz: Amin! Gel, Efendimiz İsa (Vah. 22:20). 34. Şimdiden hangi tarifsiz sevinci tadabiliriz, neden? 34 Vaat edilen Soy olan Rabbimizin ve Onun Mesihinin Krallığını yüceltmek şimdiden bize tarifsiz bir sevinç veriyor! Bu Krallık Mutlak Güce Sahip Yehova Tanrının eşsiz ismini sonsuza dek kutsal kılacak! (11:15, 17). [Dipnotlar] The Ante-Nicene Fathers, Cilt I, sayfa 240. The Ecclesiastical History, Eusebius, VI, xxv, 9, 10. The Ante-Nicene Fathers, Cilt I, sayfa 559-560. De vita Caesarum (Caesarların Yaşamları) (Domitianus, XIII, 2). | |
| | | | Kutsal Kitaptaki Sırası 66Vahiy | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|